Postrach pająków

Swędosz pajęczarz ( anoplius viaticus) to owad z rodziny nastecznikowatych budzący postrach wśród pająków z rodziny pogońcowatych. Po krótkiej walce, swędosz poraża układ nerwowy pająka, po czym idąc do tyłu, ciągnie sparaliżowaną ofiarę na piaszczysty teren. Tam wykopuje w ziemi gniazdo, wciąga do niego pająka, składa jedno jajo i dokładnie gniazdo maskuje.

Na taką scenę natknąłem się w kwietniu, niestety zanim wyciągnąłem aparat było już po zawodach 🙂 Zrobiłem jedynie kilka zdjęć swędosza ciągnącego swoją ofiarę 🙂

Zawlec w odpowiednie miejsce takiego pająka, to zapewne spory wysiłek dla tego owada, nie dość, że pająk jest tak duży jak on sam, to jeszcze na drodze co rusz pojawiają się jakieś przeszkody 🙂

Dlatego co jakiś czas, przerwę trzeba sobie zrobić…

…by odsapnąć i pot z czoła zetrzeć 🙂

16 thoughts on “Postrach pająków

    • W tym roku przekonałem się, że na polnych i leśnych piaszczystych drogach wiele się dzieję 🙂 A tą scenkę zauważyłem jadąc rowerem 😀
      Ponoć swędosz to dość pospolity owad, więc masz szansę go spotkać 🙂

  1. to jedna z ciekawszych, a przy tym bardziej dramatycznych scen w świecie makro ;-). Ja parę razy widziałem błonkówki walczące z pająkami lub je taszczące. Dwa razy zrobiłem bardzo kiepskie zdjęcia (gdyby nie moja wybitna pamięć to nawet nie wiedziałbym co to są te dziwne plamy na nich – poza plamami nic nie widać) ale ogólnie rzecz biorąc, szczęście mi nie dopisało. Tym bardziej zazdroszczę, bo jednak czytelnie to uchwyciłeś. Widać strach w oczach pająka 😉

    • Ja ze swoich zdjęć też zadowolony nie jestem, zresztą gdybym był, to już dawno bym je pokazał 🙂
      Scena bardzo ciekawa, może kiedyś uda mi się sfotografować walkę, choć lepiej by było ją sfilmować 😉

  2. Nie narzekaj, bardzo dobre zdjęcia zrobiłeś, szczególnie biorąc pod uwagę, że akcja rozgrywała się na ziemi. 🙂
    Podobno w walce swędosza i pająka wygrany jest zawsze jeden i ten sam. 😉

  3. Jak na dokumentacje ciekawej sceny to i foty są całkiem dobre 😉
    Wiosną często widuje swędosze, jak taszczą pająki do swoich norek, ale samego pojedynku jeszcze mi się nie zdarzyło widzieć… może kiedyś się uda 🙂
    Dodam jeszcze, że pająkami, które prawie zawsze padają ofiarami swędoszy są krzeczki (Trochosa spp.) i tak jest też w twoim przypadku 🙂

  4. Wow!! Ciekawa akcja, jak w filmie grozy: dramatyzmu dodaje scena walki a później tryumfalne odejście 🙂 czad na prawdę super ujęcia. Gratulacje dostrzeżenia takiego wielkiego wydarzenia w małym świecie.

Skomentuj

